Pradžia Biržų rajono savivaldybė
Pradžia

Nevyriausybinėms organizacijoms

 

Svarbūs pokyčiai dėl 1,2 proc. GPM paramos: ką privalo žinoti nevyriausybinės organizacijos?

Nevyriausybinės organizacijos (NVO) atlieka itin svarbų vaidmenį stiprinant pilietinę visuomenę, sprendžiant socialines problemas ir kuriant teigiamus pokyčius. Šių organizacijų veikla dažnai priklauso nuo finansavimo šaltinių, tokių kaip 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio (GPM) parama. Nuo 2025 m., pasikeitus Labdaros ir paramos įstatymui, 1,2 proc. GPM dalies paramą galės gauti tik nevyriausybinės organizacijos ir meno kūrėjai. Organizacijoms, siekiančioms šios paramos, būtina įsitikinti, ar atitinka formalius reikalavimus.

Parama – tik turintiems NVO žymą

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) nuo 2025 m. 1,2 proc. GPM paramą skirs tik toms nevyriausybinėms organizacijoms, kurios Registrų centro Juridinių asmenų registre yra įregistravusios žymą „Nevyriausybinė organizacija“, kitaip vadinamą „NVO žyma“.

NVO žymą gali gauti kiekvienas juridinis asmuo, atitinkantis įstatymuose aprašytą nevyriausybinės organizacijos sąvoką: „Nuo valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų valdymo nepriklausomas savanoriškumo pagrindais įsteigtas visuomenės ar jos grupės naudai veikiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas nėra siekti politinės valdžios arba įgyvendinti vien tik religinius tikslus.“

NVO nėra laikomi juridiniai asmenys:

  • kurių daugiau negu 1/3 dalyvių yra juridiniai asmenys, nesantys NVO, religinėmis bendruomenėmis ar bendrijomis;
  • kurių dalyviai – juridiniai asmenys, nesantys NVO arba religinėmis bendruomenėmis ar bendrijomis, turi daugiau negu 1/3 balsų visuotiniame dalyvių susirinkime;
  • politinės partijos, profesinės sąjungos, darbdavių organizacijos ir jų susivienijimai, organizacijos, kuriose narystė privaloma tam tikros profesijos atstovams;
  • sodininkų bendrijos, daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos, kiti nekilnojamojo turto bendro valdymo tikslais įsteigti juridiniai asmenys;
  • šeimynos ir nuolatinės arbitražo institucijos.

Žyma registruojama Registrų centre

NVO statuso žyma registruojama Juridinių asmenų registre, užpildžius specialios formos prašymą ir pateikus jį Registrų centrui. Prašymą organizacijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo gali pateikti pasirinktame Registrų centro klientų aptarnavimo padalinyje arba elektroniniu būdu, prisijungus prie Registrų centro savitarnos.
Sužinoti, ar organizacija šiuo metu turi NVO statusą, galima Registrų centro viešoje juridinių asmenų paieškoje – įvedus organizacijos pavadinimą ar juridinio asmens kodą, galima matyti prierašą „Nevyriausybinė organizacija“. 

Svarbu atkreipti dėmesį, kad 2025 m. (už 2024 m.) gyventojai 1,2 proc. GPM paramą galės paskirti juridiniams asmenims, kurie buvo įsteigti iki 2024 m. gruodžio 31 d., o NVO žyma įregistruota iki 2025 m. gegužės 1 d.

Kiekviena gyventojų skirta parama yra reikšminga nevyriausybinėms organizacijoms: ji ne tik palaiko organizacijų veiklą, bet ir stiprina pilietinę visuomenę, skatina įsitraukti savanorius bei plėsti vykdomą veiklą, kad ji pasiektų daugiau žmonių.

Daugiau informacijos www.ngo.lt/nvo-zyma

Nuoroda į VMĮ pranešimą čia: https://www.vmi.lt/evmi/documents/20142/737112/aplinkrtis_.pdf/cb39da80-c75c-008f-f5c0-50a0dc0a2da8?t=1727959776810

Detalią instrukciją, kaip pateikti prašymą galima rasti čia. Registrų centro klientų aptarnavimo padaliniai. Išankstinė registracija https://www.registrucentras.lt/p/1218.

Papildomai, daugiau informacijos galite rasti paspaudus čia.

Parengta pagal Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicijos informaciją


NUSPRENDĖTE STEIGTI NVO - visa informacija apie NVO steigimą  čia http://www.3sektorius.lt/trecias-sektorius/nvo-steigimas/

 
 
 
 
Siekiama, kad registruose ir informacinėse sistemose esantys duomenys būtų aktualūs ir visoms suinteresuotoms pusėms teiktų kuo didesnę naudą. Pavyzdžiui, kiek yra nevyriausybinių organizacijų Lietuvoje? Mes net negalime tiksliai jums atsakyti, nes žinome registruotų organizacijų skaičių, žinome metines ataskaitas teikiančių organizacijų skaičių ir todėl galime daryti tik prielaidas, jog tai ir yra realiai veikiančių organizacijų skaičius Lietuvoje. Todėl atliekama Juridinių asmenų registro higieną – inicijuojama neveikiančių, privalomų dokumentų ir duomenų apie savo neteikiančių organizacijų likvidavimą ir išregistravimą.
 
Vadovaujantis teisės aktais, juridinių asmenų likvidavimo procedūra inicijuojama tuomet, kai organizacija laiku nepateikia savo metinės finansinės ataskaitos per 12 mėnesių nuo Civiliniame kodekse ar įstatymuose nustatytų šių dokumentų pateikimo Registrui terminų pabaigos.
Yra gudruočių, kurie pateikia tuščius lapus ir todėl neraudonuoja sistemoje, kaip skolininkai, nes sistema netikrina ataskaitų turinio. Bet greitai nebeliks ir tokių. Taip pat dažniausia klaida, kai vietoj veiklos ataskaitos yra pateikiamas finansinis dokumentas su panašiu pavadinimu "Veiklos rezultatų ataskaita".
 Pranešimai apie numatomą inicijuoti juridinio asmens likvidavimą siunčiami Juridinių asmenų registre nurodytais juridinių asmenų buveinių adresais ir valdymo organų nurodytais kontaktiniais adresais ar Gyventojų registre esančiais asmenų deklaruotais gyvenamosios vietos adresais.
Kokie dokumentai reikalingi norint, kad organizacija nebūtų likviduota - 
 Išsiuntus pranešimą apie numatomą inicijuoti juridinio asmens likvidavimą, organizacijos turi per 3 mėnesius pateikti savo metinę finansinę ir veiklos ataskaitas. To nepadarius per nurodytą laiką, inicijuojamas juridinio asmens likvidavimas ir įregistruojamas teisinis statusas „Inicijuojamas likvidavimas“.
 Per 1 metus nuo „Inicijuojamas likvidavimas“ statuso suteikimo, juridinio asmens dalyviai ar valdymo organo nariai gali kreiptis į teismą su prašymu atšaukti likvidavimo procedūrą.
 Per nustatytą terminą negavęs teismo pranešimo apie juridinio asmens likvidavimo atšaukimą, Registrų centras išregistruoja juridinį asmenį iš Juridinių asmenų registro.
О gavęs teismo pranešimą apie sprendimą atšaukti inicijuojamą juridinio asmens likvidavimą ar teismo pranešimą apie ieškinio dėl skolininko prievolių įvykdymo priėmimą, per 3 darbo dienas išregistruoja juridinio asmens teisinį statusą "Inicijuojamas likvidavimas" ir organizacija toliau sėkmingai įgyvendina savo veiklą ir nebepamiršta būti atskaitinga organizacija.
 

Nevyriausybinės organizacijos gali nemokamai įregistruoti NVO statusą

Lietuvoje veikiančios nevyriausybės organizacijos (NVO) jau gali Registrų centre nemokamai įregistruoti žymą, kad atitinka NVO įstatyme numatytą NVO apibrėžimą. Įregistruoti NVO statusą labai paprasta – tai galima padaryti nemokamai ir neišvykus iš namų bei paprasčiausiai prisijungus prie Registrų centro savitarnos. Savitarnos sistemoje vos per kelias minutes užpildomas ir pateikiamas prašymas įregistruoti NVO žymą. Detalią instrukciją, kaip pateikti prašymą galima rasti čia. Pateikus prašymą įregistruoti NVO žymą NVO atstovai gali ir atvykę į vieną iš Registrų centro klientų aptarnavimo padalinių. Prašymą žymai galima pateikti Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro Biržų padalinyje Vytauto g. 59, 41144, Biržai. Reikalinga išankstinė registracija https://www.registrucentras.lt/p/1218.Papildomai, daugiau informacijos galite rasti paspaudus čia.